De Ondersteen

Voor mensen met midcareervragen, coaches en managers

Heb je praktische tips om in balans te blijven?

Om in balans te blijven draait het vaak om veel meer dan praktische tips. Je krijgt ze wel op het einde van dit blog.

Voorafgaand aan de praktische tips begint het bij goed voelen wat je energiebronnen en –lekken zijn. Daar laat ik in coachtrajecten, dat is dan wel weer heel praktisch, mensen een logboek voor bijhouden. En om dat logboek goed bij te houden, helpt het om bij je gevoel te komen, waarover ik al eerder blogde.

Verder is het voor het toepassen van de tips (welke en hoe werken ze voor mij) handig om te weten dat er enerzijds uitgangspunten zijn die onderzocht zijn over stress. En dat het anderzijds een persoonlijke zaak blijft. Er bestaat niet ‘one size fits all.’ Een leuke spreuk in dat kader is: ‘hard werken zonder bezieling noemen we stress en hard werken met bezieling passie.’

Een paar van die uitgangspunten:

  • Je blijft beter in balans als je regelmatiger ontspant, dan langer. Dus: beter 2 korte vakanties in een jaar, dan 1 hele lange. En beter elke dag kort mediteren, dan 1 keer per week 2 uur aan een stuk.
  • Het kost tijd om tot rust te komen. Dat kan wat haaks lijken te staan op de eerste tip, maar is juist aanvullend bedoelt. Diepere concentratie en rust (alpha golven in de hersenen), kan pas ontstaan na 20 minuten, en dus niet door even vijf minuten uit het raam te staren. Zo kosten ook de afbraak van stress hormonen als adrenaline meer tijd. En dat zorgt er bijvoorbeeld voor dat we soms de eerste dagen van de vakantie ziek voelen (de adrenaline zakt, maar je lichaam is nog niet in balans).
  • Je hebt verschillende vormen van energie opladen (en lekken). Ik coach veel mensen die met name bekend zijn met ‘adrenaline’, ofwel ‘de kick’ energie. Dat is zeker een energiebron: je krijgt als het ware een extra lading uit je accu beschikbaar. Voor het opladen van je accu zijn echter weer andere dingen nodig. Die verschillende bronnen zijn ook fysiek onderzocht. Langzaam bewegen met een licht verhoogde hartslag werkt beter voor je ‘accu opladen’, dan hard sporten met een sterk verhoogde hartslag. Hoewel dat laatste wel kan helpen bij de afbraak van stresshormonen, helpt dat dus niet bij het opladen van je accu.

Een paar tips:

  • Fysieke veiligheid is ontspannend. Een groot deel van ons stress systeem is primitief, instinctief. Alles dat rechtstreeks, zintuiglijk bevestigt dat we fysiek veilig zijn ontspant het stress systeem. Denk aan: een warm bad, warm drinken, een warme knuffel. En ook bijvoorbeeld: een natuurlijk uitzicht, waarin alles vredig is.
  • Jezelf verwennen. Klinkt als een open deur wellicht, maar vaak vergeten we het dagelijks of in ieder geval regelmatig te doen. Of hebben we een beperkt lijstje van ‘verwennerij’. Als dat alleen maar inhoudt een chipszak open trekken, dan gaat het tegen je werken. Maar als het op maandag een grappig column lezen is, op dinsdag een kwartier later naar het werk, op woensdag een favoriete serie kijken, op donderdag bellen met een vriend en op vrijdag een chipszak open trekken, dan werkt jezelf verwennen prima. Wat is je lijstje, hoe makkelijk en vaak maak je er gebruik van?
  • Lucht je hart. We kunnen veel energie kwijtraken en dus uit balans raken, door ons gevoel op te kroppen. Erover praten, bv. met een vriend, maar ook schreeuwen, dansen, stampen, emotionele muziek of films zijn praktische tips om je hart te helpen luchten.

Contact met mij | Aanmelden voor een workshop | Ontvang vanzelf de nieuwe blogposts