De Ondersteen

Toegewijd coach en trainer sinds 2007

Ken jij deze vijf emotie-tools van je lijf al?

Hoe kan het dat je lijf wel emotie-tools heeft, maar dat jij ze niet kent? Heel simpel, de meeste van onze lijfprocessen vinden onbewust plaats. Misschien beoefen je wel eens mindfulness en dan word jij je voor even bewust van je ademhaling, die de rest van de dag onbewust was. Maar hoe je ogen scherp stellen, hoe je spijsvertering gaat, hoe je spieren weer opgeladen worden na uitputting et cetera is voor het allergrootste deel steeds onbewust. Zo heeft je lijf ook emotietools in huis die je wel kan leren kennen en bewust inzetten. Zo maak je gebruik van wat je eigenlijk al kunt en ben je dus aan de slag met ‘natuurlijk geluk’.

De tools die ik hieronder bespreek zijn namelijk geschikt om je beter te gaan voelen. Ze helpen om niet vast te komen zitten in bepaalde moeilijke gevoelens en daardoor uitgeput te raken.

1. Langzaam bewegen

Het is maatschappelijk bekend en erkend dat sporten gezond is. We hebben niet voor niets het vak gym op de lagere en middelbare school. Ons lijf wordt er sterker van, het komt of blijft in goede conditie. Dat stilzitten ongezond is, daar hoor je ook steeds vaker over. Maar er is dus nog een derde vorm die vooral onze emotionele gezondheid goed doet. Langzaam bewegen, waarvan rustig wandelen het makkelijkste voorbeeld is, maar ook yoga of tai chi zijn voorbeelden. Je lijf wist dit al langer. Het is een natuurlijke neiging om te gaan ijsberen voor een spannende gebeurtenis. Zo voorkomt je lijf dat spanning zich al te veel opstapelt in je lijf.

2. Goed ademen

De zucht van opluchting of van irritatie. We kennen hem wel, maar gebruik je hem ook zelf wel eens bewust? Een goede ademhaling kan je ook sturen. Dat hoeft niet veel ingewikkelder te zijn dan bewust eens wat dieper in te ademen dan noodzakelijk en dan vooral langzaam en wat langer uit te ademen. Een aantal minuten dit doen heeft al een effect op onze emotie regulatie systemen.

3. Lachen

Lachen is ontzettend gezond. Zo gezond dat je vaak ziet dat 90- en 100-jarigen vaak ook goedlachse mensen zijn. Het gaat hier dus niet om de sociaal wenselijk glimlach of het meelachen met iemand. Maar om de spontaan opgekomen grinnik, of nog liever schaterlach. Het lijf wist dat natuurlijk al, want er is niets ‘grappigers’ dan een moeilijke, spanningsvolle situatie waarbij er niet gelachen mag worden. Vaak dan hebben we vaak de neiging om in de lach te schieten. Een natuurlijke poging van je lijf om de emotie gezond te verwerken.

4. Huilen

Huilen is helen. Als het verdriet echt groot is, dan kan een huilbui echt enorm opluchten. Huilen helpt ons om alle emoties eerst meer te voelen, en vervolgens merken we dat de kracht ervan afneemt. Het is dan wel van belang om niet te zwelgen. Als je steeds opnieuw je verdriet voedt, dan is huilen minder gezond voor het lijf. Maar als je het verdriet voelt, de ruimte geeft en voelt, dan zwakt de kracht ervan vanzelf af. Dan hebben wij het verdriet, in plaats van dat het verdriet ons heeft.

5. Affectie

Onze emoties kunnen wel reageren op onze gedachtes. Maar ze zitten ook verankerd in onze onbewuste lijf. Hoe praat je met dat onbewuste lijf? Zoals we hebben gezien kan dat via de ademhaling of langzame beweging (non-verbale signalen voor ‘de kust is veilig’). En er is nog een emotie-tool. Het is onze arm om iemands schouder leggen die verdrietig is, het is de hand vasthouden van een kind dat het spannend vindt. De tool is fysieke affectie, intimiteit (niet te verwarren met seksualiteit). Huid op huid contact is heel direct, maar een goede, lange knuffel doet ook zeker zijn werk. Onderzoek naar zulke ’20 seconden’ knuffels heeft aangetoond dat onze hormoonspiegel er positief door verandert. Fysieke affectie is het non-verbale signaal dat niet alleen de kust veilig is, maar ook lekker warm water : )

PS: dit blog is ge├»nspireerd door deze podcast over burn-out van onderzoeker Bren├ę Brown.

Contact met mij | Aanmelden voor een activiteit | Ontvang vanzelf de nieuwe blogposts