De Ondersteen

Voor mensen met midcareervragen, coaches en managers

Hoe coach je als je zelf niet lekker in je vel zit?

Iedere ervaren coach weet: gevoel en intuïtie zijn heel belangrijk voor een soepel en succesvol coachgesprek. Maar wat nu als je door bijvoorbeeld privé omstandigheden zelf niet lekker in je vel zit en dat je gedachten onbewust in beslag genomen worden daardoor. Waardoor je intuïtie dus ook minder beschikbaar is?

Toen ik dat zelf meemaakte tijdens het terminale ziekteproces van mijn moeder is het eerste wat ik gedaan heb, het terugschroeven van het aantal gesprekken en teamsessies per week. Met trainingen stopte ik helemaal (omdat daarbij onderstaande tips nauwelijks bruikbaar zijn, maar ook om zo privé meer ruimte te houden). Dat was misschien niet een oplossing voor mijn klanten, maar wel professioneel mijn kwaliteit bewaken.

Andersom geldt dus eigenlijk de basistip: als je een lekker lopende coachpraktijk wilt hebben, zorg dan dat je zo goed mogelijk in je vel zit, want dat zal zich terugbetalen als een investering niet alleen in je kwaliteit van leven/jezelf, maar ook in de kwaliteit van je vakmanschap. Je bent ermee vaak ook een soort ‘levend bewijs’ van veel zaken die coachklanten vaak zoeken.

En dan toch, we hebben allemaal wel eens een mindere dag, of een moeilijke periode. Er valt wel te werken, maar jezelf managen vraagt wat meer werk. Hierbij tips:

  • Alles dat je GEEN aandacht geeft groeit. Als je moet niezen, maar het probeert te onderdrukken ziet iedereen het toch, maar dan als een verkrampt gezicht. Met emoties werkt het vergelijkbaar. Bij sommige coachklanten die het niet op een andere manier hadden gehoord, opende ik het gesprek met wat er speelde in mijn leven en hoe ik me daaronder voelde. Daarmee ging de kramp er voor mij en de ander af. Uiteraard legde ik de aandacht daarna weer terug waar die hoorde, en daarmee liet ik ook zien dat er niet voor mij gezorgd hoefde te worden. Als je echt zo slecht in je vel zit, dat je een zorgende reactie van de coachklant wel zou missen, dan is het waarschijnlijk onverstandig om nog te coachen. Zorg dus dat de roze olifant in de kamer gewoon benoemd is, en dat je daarna de aandacht kan verschuiven. Wil je meer over je kwetsbaarheid tonen als coach? 
  • Bereid je valkuil voor. Soms is het zo dat de reden waarom je niet lekker in je vel zit, raakvlakken heeft met de vragen van de coachklant of de mensen in de teams die je begeleidt. Ik heb letterlijk tientallen mensen gesproken die met kanker te maken hadden, in de periode dat mijn moeder aan kanker aan het overlijden was. Weet dat dit kan en waarschijnlijk zal gebeuren. Reflecteer vooraf op wat dit met je doet en wat je reactie zou kunnen zijn. Is dat een passende, helpende reactie voor de ander? Of is het goed om een andere reactie voor te bereiden? Of simpelweg alert genoeg te zijn van het lastige moment, om er niet in te blijven hangen (zie voorgaande tip).
  • Gebruik de golf van nu. Ooit zat ik kuchend en hoestend in de trein naar een teamcoachsessie. Waarom deed ik dit, vroeg ik mezelf af? Eenmaal aangekomen moest ik in de hele sessie van 3 uur niet meer hoesten. Zodra ik in de trein terug stapte, begon ik weer te blaffen als een hond. Ik wil maar zeggen: je lijf is in staat om dingen tijdelijk onderdrukken, of geen aandacht te geven. Dat is roofbouw als je dit steeds zou doen. Maar gezonde afleiding (van piekeren) als je dit wel doet. De kracht van het nu van Eckhart Tolle, en The Work van Byron Katie leren ons allebei dat er maar 1 moment echt bestaat en dat is het nu. Misschien gaat het slecht met je scheiding, of in mijn geval mijn moeder, of je gezondheid, of heb je s nachts slecht geslapen: wat telt is hoe dat nu voelt. Kom dus tijdig aan voor je coachgesprek en breng jezelf mentaal en fysiek in het nu. Mediteer misschien wat, of ga helemaal met je aandacht op in de coachklant die komt. Je zal zien dat dit ook een gevoelsverandering kan geven. Gebruik die golf en bevorder hem.

Contact met mij | Aanmelden voor een workshop | Ontvang vanzelf de nieuwe blogposts